Bent je vaak gespannen en waakzaam?

Oorspronkelijk schreef ik deze blog in het engels. Ik had een woordspelletje met het woord MAMA. Vandaar dat ik in deze blog enkele engelse zinnen niet heb vertaald.

Voortdurend verhoogde niveaus van spanning en alertheid zijn een teken dat we de wereld waarnemen door ons stressbrein: door de lenzen van fight, flight, or freeze. Zonder dat we het ons bewust zijn, leven we in een chronische staat van angst, onzekerheid en bedreiging. Zoals je je kunt voorstellen, is dit extreem uitputtend voor je lichaam en zenuwstelsel en kan dit leiden tot veel gezondheidsproblemen, zoals slapeloosheid, prikkelbare darm syndroom, rugpijn, ademhalingsstoornissen, stijve, verzuurde, pijnlijke spieren en gewrichten, je chronisch moe voelen, geen energie hebben om iets af te maken of te ondernemen, moeite met ontspannen, snel overweldigd zijn, om er maar een paar te noemen.

Jarenlang liep ik rond met een gevoel van chronische vermoeidheid, depressie en leegheid van binnen. Ik had ook weinig emotionele veerkracht en wist niet meer wie ik was of wat ik echt wilde. Totdat ik tijdens mijn opleiding tot energetisch therapeut dieper in deze gevoelens dook. Ik ontdekte dat er een patroon uit mijn jeugd onder lag. Een patroon van altijd hyper-waakzaam en op mijn hoede zijn. Onbewust was ik nog steeds op zoek naar tekenen dat ik afgewezen en opnieuw gekwetst zou kunnen worden. Dit wordt “Afwijzing-gevoeligheid” genoemd. Het kan bijvoorbeeld gebeuren als je in je jeugd veel gepest bent of niet de emotionele aandacht en bescherming hebt gekregen die je nodig had toen je klein was.

Ik was een gevoelig meisje en pikte gemakkelijk de emoties van andere mensen op. Emoties voelden ook vaak heftig aan. Ik was alleen nog niet in staat om te voelen wat van mij of van een ander was. Mijn leefomgeving kwam diep binnen en ik wist dat nog niet. Ik had vaak tijd nodig om al die prikkels te verwerken.
En dus kon contact met andere mensen me in de war brengen en me extreem overprikkeld maken. Daar kwam nog bij dat ik jarenlang gepest werd vanwege mijn gevoeligheid en mijn ‘blozen’. Ik dacht dat er iets ‘mis’ was met mij en vermeed mezelf zo veel mogelijk. Dit vertekende mijn zelfbeeld en kleurde mijn kijk op de wereld met angst.

Wat als ik verkeerde ben?
Wanneer je een pijnlijke ervaring hebt gehad, kan er een bijna verslavende focus zijn op ‘Wat is er mis’. En die aandachtfocus kan een gewoonte voor het leven worden. Het hoeft niet eens bewust te zijn. Maar het heeft een diepgaand effect op[ alles wat je voelt, denkt en doet. Het kleurt hoe je je lichaamssensaties interpreteert, hoe je je voelt en reageert op een situatie, en hoe je leeft in je lichaam. Het stuurt je gedachten, overtuigingen, zelfbeeld en wereldbeeld. Wanneer we leven in de ‘Wat is er mis’ staat, is ons emotionele klimaat er een van grijs weer met een constante dreiging van onweer, stormen en stortbuien. En hoe onaantrekkelijk dit ook klinkt, deze toestand kan en is vaak verslavend.

Wat mij hielp om uit die hyper waakzame staat van ‘wat is er mis’ te komen, was om weer schoonheid te leren zien. Want ook daar ben ik gevoelig voor. De schoonheid van de dingen om me heen. En hoe die een spiegel zijn voor de schoonheid die ook van binnen zit. Zo werd mijn emotionele klimaat weer zonniger, warmer en vooral rustiger. Ik kreeg meer energie, zin in het leven en ik voelde me niet meer zo eenzaam. Ik heb hiervoor een eenvoudig stappenplan ontworpen dat in ieders tijd past

Het gaat erom een MAMA-moment voor jezelf te creëren. MAMA staat voor:

Mapping yourself sensorially in the here and now (Jezelf via je zintuigen in het hier en nu orienteren)
Anchoring yourself in your body (Jezelf ankeren in je lichaam)
Moving your body with awareness (Je lichaam met bewuste aandacht bewegen)
Paying attention to pleasant sensations (Aandacht geven aan aangename sensaties)

Het lijkt misschien eenvoudig en dat is het ook. Het is namelijk afgestemd op de natuurlijke impuls van je zenuwstelsel om zich via de zintuigen en beweging te oriënteren in het hier-en-nu. En door consequent een paar minuten per dag met MAMA te spelen, kan je zenuwstelsel beginnen met het creëren van nieuwe patronen die het hyper-vigilante stressbrein kalmeren en helen.

Als je hier meer over wilt lezen, kun je mijn e-book met MAMA oefeningen hier binnenkort downloaden.

Vorig jaar gaf ik een presentatie over MAMA op het Online Movement Festival. Je kunt het hier bekijken