Zachte kracht door verbinding

Sessies
materialen

Feldenkrais exploratie

Ons zenuwstelsel leert in ons eerste levensjaar belangrijke patronen die we nodig hebben om met de wereld te engageren en vandaar uit ons eigen lichaam voort te bewegen. Een van de belangrijkste connecties die ons zenuwstelsel leert maken is de verbinding en relatie tussen ons bovenlijf en onderlijf. Beiden hebben hun eigen functies en bijbehorende ontwikkeling. Voor een ontspannen, veerkrachtige en flexibele rug en het soepel kunnen functioneren van onze organen is een goede samenwerking tussen ons bovenlijf en onderlijf noodzaak.

Het bovenlijf: de nek, bovenrug, ribben schouders, armen, handen en het hoofd

De spieren van ons bovenlichaam zijn over het algemeen kleiner en dunner. Hun functies varieëren van het dragen van  de lichtere, beweeglijkere delen als armen en handen en het coördineren van verfijnde bewegingen in handen, armen en gezicht. Ze helpen ons en ons lichaam optimaal communiceren en interacteren met de omgeving.

Het onderlichaam: de onderrug, het bekken, de benen en de voeten

In ons onderlichaam zijn de spieren groot en dik. Ze zijn in staat om veel kracht te genereren. Die kracht hebben ze nodig om het bovenlijf te kunnen dragen, het skelet te ondersteunen en de grote, zwaardere delen in ons lichaam te verplaatsen in de ruimte. De spieren worden daar in ondersteund door de zwaartekracht en opwaartse kracht van moeder aarde die constant in interactie is met ons via de voeten en wordt geleid door alle gewrichten en botten. Hoe dichter bij het bekken hoe groter en breder de wervels van de rug.

Veel mensen zijn zich niet bewust van dit vernuftige design van het lichaam en de relaties van ons lichaam met het krachtenveld en de energie om ons heen. Veel mensen gebruiken hun schouders als een soort kleerhanger waaraan hun lichaam hangt. De spieren in de kaken, de schouders, de borstkas, de buik, de rug en de heupen hebben  de taak gekregen om het skelet te vervangen en doen dat met veel inspanning.  Het onderlijf doet dan niet echt mee.

Voor een aantal mensen is dit een onbewust gevolg van veel in hun hoofd leven, voor sommige mensen is in hun lichaam aanwezig zijn te spannend. Andere mensen hebben ooit geleerd dat alle rugpijn op te lossen is door de buikspieren te trainen en harder te maken. Andere mensen hebben geleerd dat rechtop staan betekend dat je je buik in moet houden. Veel van deze akties gebeuren na verloop van tijd onbewust. Patronen van spanning worden diep gewortelde gewoontes die invloed uitoefenen op onze emoties, voelen en denken. Het gevoel van een hele hoge basisspanning wordt normaal omdat een ander gevoel ontbreekt.

Op de dansacademie leerde ik dat ik mijn buik helemaal naar binnen moest trekken om mooi, krachtige en met een platte buik rechtop te staan. Jarenlang was dat mijn manier van ‘goed’ staan. Het ontnam mij mijn spontaniteit en expressie in bewegen. Daar kwam ik pas achter toen ik mezelf toeliet om met een meer ontspannen buik te bewegen.

Deze patronen en gewoontes zorgen voor klachten als chronische spanning, oververmoeidheid, darm- en ademhalingsproblemen, sexuele klachten, een overspannen bekkenbodem, incontinentie, chronische rugklachten, schouder en nekpijn, hoofdpijn, oog vermoeidheid, opbranden van jezelf, minder bewegingsvrijheid en flexibiliteit, het verliezen van creativiteit en spontaniteit en daarmee je veerkracht en vitaliteit. Misschien herken jij sommige van de klachten?

Of misschien herken je bepaalde bewegingsacties:

  • Zit jij aan je bureau met de benen over elkaar geslagen of de voeten languit weg gestrekt?
  • Span jij je buik aan als je staat?
  • Trek je je staartbeen naar voren als je staat?
  • Trek je je schouders omhoog als je met iemand praat of staat te wachten
  • Geef je een ‘stevige’ handdruk?

Of misschien herken je bepaalde overtuigingen?:

  • Rechtop staan of zitten betekend rug kaarsrecht en buik in.
  • Als ik mijn buik niet aanspan lijk ik dik.
  • Als ik mijn buik niet aanspan heb ik een ingezakte houding.
  • Als ik mijn buik aanspan sta ik rechtop en kom ik zelfverzekerd over.

In deze Feldenkrais exploratie onderzoeken hoe de middenrug -het bovenste gedeelte van de onderrug en de onderste ribben van de bovenrug- zorgt voor een vloeiende doorstroming van de krachten die vanuit de vloer door onze botten en gewrichten geleiden door de verbindende schakel te zijn tussen onder en boven. Het geeft een gevoel van support in staan en zitten. Het zorgt voor gemak en bewegingsvrijheid in de schouders, nek en het hoofd in tal van activiteiten waarin we draaien en reiken in allerlei richtingen, bv computeren, auto rijden, afwassen, een knuffel geven, jezelf omhelzen of een ander, lopen, praten en luisteren. Emotioneel ontspannen we als ons lichaam niet hoeft te vechten in bewegingen. We staan weer open voor plezierige sensaties. Dit laatste heeft te maken met de regulatie in het retielenbrein, dat voor de fight, flight respons zorgt. Veel mensen merken ook dat ze meer ruimte hebben in hun hoofd, beter slapen, met lichtheid bewegen en meer energie hebben.

Feldenkrais exploratie

Voor deze sessie heb je een matje nodig. In deze sessie lig je op je zij.