De onderbuik: mobiliteit en kracht

Feldenkrais bewegingsexploratie

In deze sessie onderzoek je wat vloeiende beweging kan zijn en van waar uit je die kwaliteit kan initieëren. De titel ‘Je onderbuik; centrum van mobiliteit en kracht’ zegt het eigenlijk al. We hebben de keuze om te bewegen vanuit een mindset dat alleen de skelet spieren voor beweging dienen of we onderzoeken hoe ook de andere lichaams-leden bijdragen aan beweging. Spieren zijn de motor, het vermogen voor kracht en voortgang. Bewegingen echter ontstaan vanuit het gewicht van onze organen die zich voortdurend aan de zwaartekracht aanpassen, de beweging van expansie en contractie in de cellen en de stromingen en circulatie in ons lichaam van lichaamsvloeistoffen en emoties.

Water stroomt in een bedding van rots en aarde en vindt haar weg van de hoge bergtoppen naar de zee. Ons skelet is als de rivierbedding waarbinnen de beweging van de organen plaatsvindt en bloed circuleert van boven naar beneden..

Onze organen bestaan voor een groot deel uit vloeistof en het circuleren daarvan in een orgaan onder invloed van onder andere de zwaartekracht, geeft een soort van  schommelbeweging in een orgaan. Dit veranderd het zwaartepunt in het lichaam. Het skelet past zich aan en de spieren ondersteunen dit proces en zorgen voor kracht en voortbeweging.

Beweging is een subtiele dans tussen organen, botten en spieren

De meeste van ons ervaren deze subtiele bewegingen niet bewust. Door ons bewust te worden hiervan kunnen we veel vloeiender en zachter bewegen en hebben we minder energie nodig voor een beweging.

Het resultaat: meer lichtheid in bewegen en meer energie in je leven.

 

Een leuk experiment om de beweging van de organen te onderzoeken:

Blaas een ballon op en vul deze half met water. Knoop dicht. Leg de ballon nu maar eens in je handen en voel maar eens naar de beweging als je de ballon even zo laat rusten. Breng nu je aandacht naar je adem en je handen en voel hoe de huid van de ballon steeds een ander deel van je handen raakt en hoe je handen heel subtiel van positie veranderen om balans  en lichtheid te zoeken. Je kunt met je handen ook heel klein en langzaam een beweging maken en voelen hoe de ballon zich aanpast aan die beweging.


Duur: ong. 62 minuten
Nodig: voor deze Feldenkrais exploratie heb je een matje nodig en warme sokken en trui.